motionsdebatt i sin linda


Det spelar ingen roll om det är en heltids- eller deltidspolitiker, det spelar säkerligen ingen roll vilken partifärg hen har. Som politiker har du ett favoritämne eller ”favoritfråga”. En del är engagerade i (olika delar av) skolan, en del är mycket engagerade i vården, kollektivtrafiken…….

Om jag skulle etikettera mig själv skulle det nog bli som en blandning av bostadspolitiker och trafikpolitiker (med betoning på kollektivtrafik, helst på spår), så när jag hösten 2015, efter blott 1 år som fritidspolitiker, fick hjälp och stöd av min partigrupp att skriva en motion om Norrtäljes kommunala bostadsbolag var det något stort.

Motionen lades på fullmäktiges bord i december 2015 och förslaget till beslut var då att skicka den till Kommunstyrelsen för beredning. Under den beredningen beslöts att skicka den vidare till Roslagsbostäder för yttrande.

Det tog ett och ett halvt år innan den kom från Roslagsbostäder tillsammans med ett yttrande, delvis på grund av VD-byte på Roslagsbostäder. Till på måndag har motionen och Roslagsbostäders yttrande behandlas på Kommunstyrelsen inför Kommunfullmäktige den 12 juni.

Roslagsbostäders styrelse har inget att erinra mot förslaget

Kommunstyrelsens Arbetsutskott säger nej!????

Det enda protokollet från KSAU (=KommunStyrelsens ArbetsUtskott) säger är att de är emot det, ingenting om varför. Detta gör mig på gränsen till irriterad, det är svårt på gränsen till omöjligt (i alla fall för en nybörjare som jag) att fundera på argumentation när man inte vet hur ”motståndaren” tänker.

Jag fortsätter läsa handlingarna i ärendet: enligt tjänstemannen (som jag inte tänker namnge, det är väl ingen häxprocess detta) finns det ingen koppling till gällande styrdokument (vad sägs om finanspolicyn där räntor och villkor bestäms?), och dessutom anser samma tjänsteman att det inte är tillämpligt att titta på ekonomiska konsekvenser……

Jag är rätt säker på att de som till sist och syvende drabbas av detta, Roslagsbostäders hyresgäster, har en annan åsikt.

Det här inlägget postades i Nyheter och politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

